רפואת שיניים בלייזר | טלפון המרפאה: 072-211-2672   |   כתובתנו: שד' הפרחים 28, אשדוד, קומת קרקע.

נסיגת חניכיים – על התופעה ודרכי הטיפול בה

ד״ר ריטה יושפה
|
17 ספט 2020

החניכיים הנה רקמה רכה העוטפת את השיניים ומכסה את עצם הלסת. לחניכיים תפקידים רבים במנגנון הלעיסה. אחד מהם הנו הגנה של הגוף בפני חיידקים המצויים בחלל הפה.

על כן, החניכיים עצמם חשופים כל העת לגורמים מזיקים. עקב כך, דחיית טיפול תחריף את הבעיה, בייחוד אם למטופל נטייה תורשתית למחלות חניכיים. ללא טיפול רפואי תיווצר דלקת חניכיים שתגרום לנסיגתן. נסיגת חניכיים גורמת לאובדן עצם הלסת, השיניים מאבדות אחיזה גרמית, מתחילות להתנדנד ונופלות גם אצל מטופלים צעירים. חשוב לטפל במחלת חניכיים בשלב מוקדם ככול הניתן. כיצד עושים זאת? מייד תבינו.

 

איך מגיעים למצב של נסיגת חניכיים?

גורמים רבים עשויים לגרום לנסיגה של רקמת החניכיים כאשר הגורם המשמעותי ביותר הינו מחלת חניכיים הנקראת פריודונטיטיס. בהחלט ניתן לייחס לכך השפעות גנטיות. מעבר לכך, ישנם מצבים שידועים כמעודדים את התפתחות המחלה וביניהם עישון, לחץ נפשי, יתר לחץ דם וסוכרת. יתר הסיבות להופעת נסיגת חניכיים כוללות צחצוח שיניים אגרסיבי או תכוף מדי, היעדר טיפולי שיננית והצטברות אבנית, שימוש בכתרים מאוחים למתכת שגורמים לגירוי החניכיים וספיגה הדרגתית שלהם, כמו גם מבנה לקוי של השיניים או יישום תותבות בצורה לקויה, כך שנוצר עודף לחץ על החניכיים בעת לעיסה.

דרכי המניעה

כחלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות של האדם, נסיגת חניכיים עשויה לעיתים רבות להיות בלתי נמנעת. החניכיים של כולנו נסוגות לאחור לאורך השנים וזאת משום שתמיד פועלים בפה שלנו פתוגנים מחוללי מחלות ועצם הלסת תיספג במוקדם ובמאוחר כתלות בגיל. יחד עם זאת, ביכולתנו להאט את קצב נסיגת החניכיים ולהימנע ממצבים מעודדי דלקת. המניעה כוללת שמירה על היגיינת הפה, צחצוח שיניים בצורה הנכונה – לא באגרסיביות, פעמיים עד שלוש ביום בלבד ותוך שימוש במברשת רכה, הגעה לטיפולים מניעתיים אצל השיננית לשם הסרת אבנית, הימנעות מעישון ומהפעלת לחץ על החניכיים (למשל, לעיסת עיפרון או ביצוע של פירסינג) ולהגיע לטיפולים קבועים לצרכי איבחון מצב השיניים והחניכיים אצל רופא מומחה. כמו כן, יש לדעת כי במקרה של טיפולי שיקום הפה יש להשתמש בכתרים שאינם גורמים לגירוי החניכיים ולהימנע מכתרים שמאוחים למתכות.

 

איך מטפלים?

במרבית המקרים, נסיגת חניכיים מופיעה לאחר תהליך הדרגתי שאינו טומן בחובו הופעת כאב. זוהי הסיבה לכך שמטופלים רבים דוחים את הגעתם לרופא על מנת לקבל טיפול, עד למצב שבו הם חשים אי נוחות כלשהי. אותה אי הנוחות עשויה להיות בעקבות המפגע האסתטי או ריח רע מהפה אך בעיקר משום שחשיפת צוואר השיניים בעקבות מחלת חניכיים מגבירה את הרגישות של השיניים לשינויי חום וקור. חשוב מאוד להגיע לטיפול כמה שיותר מוקדם שכן באופן זה ניתן להימנע מטיפולי תיקון נסיגת חניכיים מורכבים ויקרים יותר. כאשר מדובר בנסיגת חניכיים שאינה מתקדמת, הרופא המטפל עשוי להמליץ על ביצוע הקצעת שורשים. טיפול זה מהווה למעשה ניקוי אבנית יסודי שאינו מתמקד אך ורק בחלק הגלוי לעין אלא גם מתחת לחניכיים תוך כדי הסרת כל מקורות מחלת החניכיים. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית. ישנן שתי אופציות ניתוחיות:

מהלך הניתוח כולל תפירה של רקמת החניכיים החדשה לזו הישנה תוך כדי תכנון קפדני שכולל שיקולים אסתטיים ותפקודיים גם יחד. ההחלמה עצמה אורכת מספר שבועות ולאחר  פרק זמן אמור להתבצע ריפוי מלא. בחלק מהמקרים מתאפשר השימוש בתפרים נספגים ובמקרים של השתלה נרחבת יותר, יש צורך בתפרים שאותם יש להסיר באופן אקטיבי ע"י הרופא המטפל. על מנת לשמור על תוצאותיו של ההליך הכירוגי, יש להקפיד על כל הכללים וההנחיות למניעת נסיגת חניכיים כפי שתוארו לעיל.

 

  • ניתוח רסקטיבי – סוג ניתוח זה מיועד בעיקר לתיקון כיסים פריודונטאליים והוא כולל עיצוב מחדש של עצם הלסת על מנת שהחניכיים "יתלבשו" עליה בצורה המיטבית. כמובן שגם ניתוח זה מחייב הקדשת תשומת לב למקור הדלקת וסילוקה לחלוטין, תוך כדי שימוש באנטיביוטיקה וביצוע הקצעת שורשים. לעיתים רבות משתמשים בטכניקה זו על מנת להחליף שן קיימת שניזוקה, עם כיס פריודונטאלי מתקדם וחמור, בשן המיועדת להשתלה, תוך כדי הכנת העצם לקליטה טובה יותר של השתל. לאחר ניתוח זה קיימת תקופת החלמה של מספר שבועות אך ניתן לחזור לפעילות מלאה כבר ביום שלמחרת תוך שמירה על הוראות הרופא.

 

(טיפול בנסיגת חניכיים – העדיפו רופא מומחה (פריודונט

רופא שיניים כללי בהחלט יכול להציע לכם מספר פתרונות על מנת לטפל בנסיגת חניכיים. אלא שבסופו של דבר רק מומחה חניכיים (פריודונט) הינו בעל הידע והמומחיות הנדרשים על מנת להתאים את הטיפול המיטבי למטופל בהתאם למצבו והממצאים השונים. בעוד רופא שיניים כללי עשוי להמליץ על הקצעת שורשים יחד עם טיפול אנטיביוטי, מומחה בתחום עשוי לזהות בעיה נרחבת יותר (למשל, בעיה במבניות השיניים, תכנון התותבות או ביישום השתלים הקיימים) ולהמליץ על דרך פעולה ארוכת טווח שתציל את השיניים ותמנע הוצאות מיותרות. כמו כן, חשוב לציין כי ניתוחי השתלת חניכיים חייבים להיות מבוצעים רק על ידי פריודונט מוסמך!

 

במרפאת I SMILE תוכלו ליהנות משירותיהם של מספר מומחים למחלות חניכיים ולקבל את הטיפולים המתקדמים ביותר כנגד נסיגת חניכיים.
במרפאתנו עובדים רופאי שיניים מומחים מכל תחומי רפואת השיניים, תוך סיעור מוחות והתייעצות מקצועית ביניהם, כדי להנגיש עבורכם רפואת שיניים ברמת מומחים.
תוסיפו לכך טכנולוגיות מתקדמות ושירות אישי ומיד תבינו מדוע אנחנו נחשבים בין המרפאות הטובות בארץ.

צרו עימנו קשר ונגרום לכם לחזור לחייך בהקדם.

יישור שיניים למבוגרים
לתיאום פגישה
נא למלא את הטופס
ונחזור אליכם בהקדם
Call Now Button
דילוג לתוכן